Bercuti di Langkawi - Part 2 - SHAWAL MOHAMAD

Monday, July 22, 2013

Bercuti di Langkawi - Part 2

Assalamualaikum..

Hari ni jom kita jalan2 tgk mangrove. Aktiviti aku hari ni ialah Kilim Mangrove Tour kt Sungai Kilim. Klo korg nk g sini korg boleh search dekat waze je sbb aku rasa mesti ramai yg dah check in tempat ni. hehe Kilim tour ni merupakan salah satu tarikan pelancong kt langkawi. Klo sesapa yg dtg langkawi tp tak pegi Kilim, memang tersangat la rugi.

Untuk bot, korg bleh pilih samada nk share ngn org or book terus sebijik untuk group korg. Satu bot besenya boleh bawak 8 org, tapi ramai je aku nampak pak arab sewa terus sebijik bot even dorg berdua je. so sweet. haha Harga plk depend pd jam korg nk melawat tu. Besenya RM200 sejam or maybe lagi murah depend pada korg deal dgn agen korg cmne.

Mcm aku ni just amek pakej mangrove tour dalam 5jam include lunch kt floating restoran tp share bot ngn org lain. Total RM80/pax. Kira ok la kan klo nk compare korg sewa sebijik bot tp pusing2 skejap je. Oh ye, aku amek pakej ni ngn brother yg sama aku sewa kete tu. Senang. ^__^

bot2 memulakan operasi..
Dalam pukul 10am tu kitorg start naik bot. Yg bagusnya dlm bot tu ada tourist guide so takde la korg pusing2 tapi takde org yg nk story kan. Tempat 1st yg dituju ialah Fish Farm. Kt sini mcm2 jenis ikan ada. Nk bgamba, bagi mkn ikan, tgk ikan menembak, haa kt sini la. Next kitorg ke Gua Buaya. Nasib kitorg baik hari tu sbb air belum pasang so bleh la lalu dlm gua tu. Dorg ckp nama Buaya tu diberi berdasarkan bentuk buaya kt pintu masuk gua tersebut. Buaya kena sumpah kot. hehe

Then kitorg dibawa plk ke Monkey Zone. Kt sini memang banyak monyet liar cuma dorg takde la bertindak ganas ngn manusia. Korg boleh bg mkn buah klo korg ada bawak. Sebelum sume org betukar jd monyet, elok la kita gerak ke next destination. So tempat seterusnya ialah Eagle Feeding. Kt sini korg boleh la layang jiwang jap sambil tgk helang terbang bebas dpn mata. FOR REAL! *mcm jakun tak?? haha

landak laut..kt darat lembik je rupanya..hehe
lai lai..sape nk makan lg.. =D
kt fish farm pon ada restoran.. =)
ini la gua buaya..nampak tak bentuk buaya tu? 
kt dalam gua buaya..
us! hehe ;)
awas! monkey zone!
eagle feeding time..hehe
Then kitorg pon dah lapo, baik la kita pegi mkn dlu. Tempat mkn kitorg kt Tanjung Rhu Floating Restoran. Kitorg dipahamkan lepas ni aktiviti mandi manda kt pantai. Ntah sape la nk mandi sbb aku tgk sume takde bawak baju spare pon. Dah setel menikmati simple lunch, iaitu nasi goreng ayam, kitorg dibawa ke pantai tanjung rhu untuk free aktiviti. Aku ngn wife rehat2 je la sambil cuci mata tgk mat salleh berjemur. haha

Lastly, kali ni kita akan melawat Gua Kelawar plk. Kt dalam gua tu korg sendiri boleh tgk entah bpe bnyak kelawar tgh tdo ngn macam2 gaya ada. Klo korg nk merasa buah tangan gua ni, sila la buka mulut sambil melihat atas ye. hehe

ini la restoran terapung tu..besar jgk kan?
lapo..lapo..
klo nk mkn yg fresh2 pon ada..pilih2..hehe
kt sini pon bnyk ikan pelik mcm kt fish farm
pantai tanjung rhu..
ni sebab dah takde keje..haha
view pulau kt sini sume superb!
gua kelawar..
ini la group kami.. =)
awas! dilarang bercakap! =D
Finally dalam pukul 2.30pm kitorg setel aktiviti Mangrove Tour ni. Memang superb jgk la sampai da makin hitam kulit aku ni. Aku ngn wife decide nk blk bilik je terus sbb masing2 da penat + panas. Otw nk blk tu, sempat la jgk singgah Hj Ismail Group beli coklat untuk alas perut kt bilik. Sampai bilik je terus terbongkang. haha

Hari belum abes lagi ok. Petang tu dalam pukul 5pm kitorg kuar ke Makam Mahsuri. Ni pon salah satu tempat sejarah yg korg patut dtg tgk. Cuma time aku dtg dorg tgh renovate kebanyakan kawasan dlm tu. So agak kecewa jgk la sbb kitorg bayar mahal kot RM7/pax tapi service tak full. pffftt

yg lain takde, kita tgk ni je la..haha
makam mahsuri yg dah baru..
akak ni siap paksa anak dia mandi kt telaga mahsuri..isk3
sume kawasan ni under construction..sobs

layannn...
Dengan rasa kecewanya kitorg kuar dari sane then terus ke pantai chenang. Hajatnya nk melepak la jgk tgk pantai tapi pasir pon tak jumpa sebab sume dah jd private beach resort2 kt sana. Sape yg stay kt resort je la bleh men pasir ni. *hampa skali lg

Menurut kata org, kt chenang ni ada banyak tempat mkn best & salah satunya Restoran Hj Ramli. So aku singgah la nk usha apa yg best sangat. Tapi bila aku belek2 checkin kt foursquare, rata2 ckp restoran ni service lembab. Tapi alhamdulillah la makanan aku sampai kejap je. Bagi aku, sume kedai pon akan jd slow bila customer dia ramai. So take turn & bersabar la. =)

menu dinner kami.. ;)
Sebagai penamat untuk hari ni, kitorg pusing2 dlu keliling langkawi. Boleh dikatakan sume tempat yg kitorg nk pegi esok kitorg dah tau kt mana. Klo tak sempat pegi esok pon kitorg pegi la lain kali kan? hehe

Ckup la tu. Jumpa lagi di next n3. ^___^


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...