XPDC ke Gunung Angsi - SHAWAL MOHAMAD

Friday, January 30, 2009

XPDC ke Gunung Angsi

Sudah lebih 72 jam aku pulang dari Kursus Pemantapan Kendiri yg bertempat di Kem Ulu Bendul, Negeri Sembilan. Kursus nie diadakan pd 25-27 Jan yg lepas dan merupakan program khas untuk ahli UPSM dan juga sbg pra-pendakian utk ke Gunung Kinabalu pd bulan Mei nnti. Kami bertolak dari UKM dlm pukul 2.30ptg dan sampai di Kem Ulu Bendul around 4.30ptg. Sesampai je disana Pak Hasan iaitu ketua guider kitorg telah sedia menunggu dan kemudiannyer memberi taklimat tentang cara mendirikan khemah dgn cara yg betOl..susah gk rupenyer nk psg khemah nie ek.ingt men psg jer..hek3

aktiviti mendirikan khemah..=)

Then after selesai mendirikan khemah n solat asar bjemaah, time tuk bahagikan makanan tuk setiap kumpulan lak.dorg diarah tuk memasak sndiri berbekalkan stok makanan yg diberi.ala2 survival gtu..urusetia juga tak terlepas tuk merasai survival nie krn dorg pon terpaksa menghidupkan unggun api sendiri memandangkan brg2 teknikal tuk jamuan bnyak yg tak dibwk..(kalut sampai terlupa..heh)

sape nk blaja hidupkan api meh la cni..heh

Pada sebelah mlm tu tak bnyak aktiviti yg diadakan juz men game, cheers n sedikit taklimat pendakian dari Pak Hasan, kononnyer nk simpan energy tuk mendaki esok pagi. Sepanjang mlm tu aku sedikit pon tak tdo. bkn sbb takut @ tak leh tdo.tp sbb sentry. kbetolan lak Pak Hasan ada melepak ngn ktorg di dapor..(terdiri drp roy, dada, n haf yg tdo menonggeng..hek3) sronok btol ble berborak ngn Pak Hasan. bnyk yg dikongsi dan bnyak mnde tak kira rohani, jasmani, rumah tangga, mistik n bnyk lagi yg kami pelajari mlm tu. sdr2 je dah pukul 5pagi. Aku pon bingkas bgn mencari kayu api tuk dibuat unggun.nk wt bekfes la plk tuk dorg2 nie sume..

megi oh megi

Dlm kul 8.00pagi, kami semua berkumpul n bersiap sedia tuk mendaki Gunung Angsi. seperti biasa lah, streching akan dilakukan terlebih dlu bg mngelakkan pancit awal..heheh Then kami terus bergerak menuju ke Checkpoint Pertama iaitu Tangga Batu yg mengambil masa lebih 1jam tuk sampai ke sana. Dlm perjalanan, kami semua sgt hepi.tak henti2 menyanyi dan berbalas teka-teki.

curam nie..

Sampai je di Tangga Batu, kami brehat skejap dan sempat gk la bergmbor skeping dua. Kami bergerak semula hampir pkul 10.00pagi dan terus menuju ke puncak. Perjalanan yg dilalui memang agk mencabar.terpaksa memanjat bukit, lalu di lereng-lereng yg curam, meredah sungai dan bnyk lagi lah. Kami terus melangkah dan melangkah tp masih tak sampai.kami kuatkan juga semangat dan sempat berehat di satu kawasan tuk mkn2.tp aku mne de bwk mkanan pon.tgk je la adk2 aku tu sume mkn dlm klaparan.sian lak..mcm2 kt atas sane yg aku dgr.cam bunyi knderaan n ada gk antara kami yg mendengar bunyi pokok terbalik.agk hairan ble aku terjumpa pokok getah yg siap ditoreh diatas sane.terdetik gk dihati sape la yg rajen nk mendaki gunung tuk menoreh getah.

get ready tuk 2nd pendakian..hek3

Tiba2 kami diberitahu yg kami sume telah tersalah jln n telah termasuk ke kampung bunian. kami terpaksa patah blk semula ke Tangga Batu. sampai je di sane dah dlm lingkungan jam 3.30ptg. kami semua berehat n solat sementara mendgr perjelasan dari Pak Hasan. Menurut beliau, kami telah mlanggar beberapa pantang larang ketika di hutan yg mnyebabkan jln yg sepatutnyer ktorg lalu telah ditutup n ktorg sume tak nmpak jln tersebut.salah seorg dari kami juga telah menyanyi satu lagu yg mnyeru khadiran mnde ghaib tersebut.

keadaan dlm hutan

Memandangkan masing2 da penat, kami diberi pilihan samaada mahu teruskan pendakian ataupon stay kt bwh je.pd mulanyer aku pon da tak larat tp memandangkan ramai yg nk teruskan, aku pon ikut sama lah. Dlm perjalanan, sume bertafakul n diam je. tp dlm hati Tuhan je yg taw. Perjalan tuk kepuncak mengambil masa 2jam dan kbnyakan permukaannyer takde yg rata.sgt2 tinggi..

benti rehat jap..penat wooo..

Akhirnyer dlm kul 6.30 lebih sampai gk aku ke puncak Gunung Angsi. terpancar jelas kepuasan di muka masing2 setelah sgt penat mendaki.angin kt atas tu sgt la sejuk.menggigil n bertambah lapor dibuatnyer. sgt lapor..macm palarian Gaza lak berebut makanan..huhu kami turun blk selepas selesai solat maghrib n time tu da sgt gelap.lg la mencabar n agk terbatas penglihatan. line ktorg sering terputus krn ada yg takde lampu suluh n ade gk lampu yg da abes bateri. aku terpaksa menyuluh di depan n gk di blkg barisan aku disebabkan dorg takde lampu n barisan ktorg sering tertinggal di belakang. walaupon tekak sgt dahaga, lutut sgt longgar sampai nk angkat kaki pon da tak larat, namun aku gagahkan gk tuk sampai ke destinasi.

view dari puncak Gunung Angsi

Dlm kul 2 pagi ktorg sampai di Tangga Batu n berehat skjap.sempat gk la tdo.aku agk kesian dgn group yg paling last.tak taw la dorg sempat berehat ke tak sbb time dorg sampai je ktorg terus gerak. Kami sampai di tapak khemah pkul 5.00pagi. total perjalan kami ialah selama 21jam tanpa henti. memang rekod!!! semuanyer klaparan.seb bek ade nasik goreng yg da dibeli oleh dak yg tak nek.fuhh..lega btol dpt melihat khemah semula..

antara yg berjaya sampai ke puncak

Kami semua bersyukur dpt pulang dgn selamat tanpa ade perkara yg tak diingini berlaku. Aku agk terkilan jgk sebenarnyer sbb apa yg aku rancangkan tak menjadi.tp mungkin ada hikmah disebalik sume tu. jika kami tak tersesat,sepatutnyer mlm tu akan diadakan mlm kebudayaan n after that aku nk minta Pak Hasan tunjukkan samething kt ktorg sume.

tak ramai yg mampu bertahan

Acara mandi sungai pd pagi selasa tersebut tergendala disebabkan sume still tdo n kepenatan lg.kami btolak pulang pd pkul 1.30 ptg selepas selesai sesi rumusan. tuk junior, jgn la serik tuk mengikuti program UPSM akan dtg sbb ini la dunia kte. UPSM memang sntiasa hidup di hutan

aku percaya pendakian kali nie membawa 1001 kenangan dlm setiap diri masing2.

1. uiks.cuak gile cite ni.ade jd pape x kat budak2 ni?btw,junior ke yg nyanyi lagu tu?lagu apekah?isk.syawal jd pgarah jamuan ke?hehe.ala2 chef la pulak

2. heheh..bkn pgarah jamuan la..teknikal jah..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...