Kira Bajet Nikah Anda.. - SHAWAL MOHAMAD

Friday, January 18, 2013

Kira Bajet Nikah Anda..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah ketemu lg kita ye. n3 kali ni sebetulnya bg memenuhi permintaan sorg junior yg berhasrat utk mndirikan masjid n dia nk tau la berapa bajet keseluruhan incase dia nk kawen. So mari kita kupas isu ini.

Mesti ramai kt luar sane yg belum berkahwin teragak2 utk melangsungkan majlis mereka or tertanya2 brapa bajet yg sbenarnya mereka perlukan. Bajet besar ke? Ciput ke? Ribu riban ke? Sebenarnya bajet tu akan nmpak besar & membebankan klo anda tak plan dgn betul. Tp klo dgn plan yg teliti & rapi, bajet 50k pon anda tak perasan n langsung tak membebankan. Tak caya?haha tepuk dada tanya selera..

Ni ape yg aku n pasangan aku buat la. After je majlis tunang kitorg (30 Jun 2012), kitorg terus je beli brg hantaran slow2. But 1st, diskus dlu la ngn pasangan korg tu nk brg mahal ke murah. Then g shopping sama2. Let say la bln ni korg beli jam,then bln dpn korg beli kasut plk. Then bln berikutnya pon sama la ye. Klo korg beli sket2 takde la rasa sakit sangat. Islam tu mudah..=)

Ni antara list brg hantaran aku lah:
  1. Tafsir Al-Quran
  2. Gelang + Duit hantaran
  3. Jam + Kasut
  4. Set mandian
  5. Handbag
  6. Buah
  7. Sireh
Klo korg nk tau list lain lg bleh la tanye pakcik gugel or tgk sini ye..[klik sini] Link ni n3 lama aku pasal tunang aku dlu.hehe

Then korg kena pikir pasal transport. Klo rumah lelaki ngn pompuan dekat takpe la tp cam aku ni, wife org johor. So nk g sana kena tempah bas beb! klo takde bas nnti majuk lak sdara2 aku kt kg tu. So bajet  bas ni alhamdulillah adik aku yg keje offshore support. Thanks bro! Sewa bas aku ritu RM 1900 Trg-Johor.

Pasal jamuan belah pompuan korg tak yah la nk pk dah. Sbb biasanya ayah pngantin tu da tlg setelkan. Tp klo korg nk tlg pon ape salahnya. Then meh kita pikir bajet tuk belah laki lak. Biasanya main bajet memang abes kt jamuan la kan? So kt sini korg kena diskus ngn mak korg. Jgn la nk wt majlis besar2,grand2 mcm ank raja.haha ckup la panggil sedara mara,kwn2 sume.

Antara bajet yg korg kena pikir :
  1. Daging (berapa pikul korg nk..ni istilah org tua la..haha)
  2. Ayam
  3. Pelamin (incase korg nk sanding lg..)
  4. Kek
  5. Peralatan jamuan (kanopi,kerusi..etc)
  6. Goodies
Ok lah. Brg masak korg agak2 dlm 5k, pelamin 1k, goodies 2k. Goodies tu korg beli kt Nilai je.pastu g cari jajan kt pasaraya borong. Then pe lg.kerah la askar2 tuk masukkan sume brg tu dlm beg. Tp klo sume ni di sponsored abg,kakak,ayah korg lg la bagus.haha bleh simpan duit g honeymoon! ;)

So total berapa ye?haaa..klo korg rasa bnyak,bnyak la ia jd. Tp klo korg rasa mampu, maka insya Allah sume akan dipermudahkan..=)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...