Ekplorasi Menjejak Air Terjun Tingkat 7 Sg Tekala - SHAWAL MOHAMAD

Sunday, November 7, 2010

Ekplorasi Menjejak Air Terjun Tingkat 7 Sg Tekala

Salam...
Mak haih. Tgk tajuk n3 bukan main gempak ag.haha Ada story sket aku nk share nih. Sebelum basi baik aku story skg je.kan??
Semalam ada la si budak hazu ni ajak aku pegi tracking kt sg tekala. Ala kt semenyih nu. Tak jauh pun dari Bangi. Sekali sekala pegi la ajak sedara berkelah sane. Tak de sedara ajak makwe pon takpe. Takde makwe jgk?? Ok ajak kawan. Klo takde kwn tu bkn orang la namanya.
So, berbalik pd planning, aku pon on je la. Persiapan rapi dah dibuat n pagi td bertolaklah kitorang. Berdua sahaja! No women no cry. haha
Bila dah sampai sane tu aku tanya la si hazu,
A : "we,nk tracking sapa mne??"
H: "kte g tikat 7 ah.."
A: "atah ag pada tepat kte mndi dlu ko??"
H: "ho la.."
A: "mg tahu mne ade tingkat 7??"
H: "tenet kabo.."
Maka banyak lagi la yg ktorang borakkan sebelum sampai atas sane. Siyes aku tak taw ade 7 tingkat air terjun. Tak pernah kira pun. Klo ada papan tanda ok gk.haha
Then bermula lah siri meredah hutan. Panjat sane panjat cni. Laluan memang ada. Tapi banyak yg dah tertutup sbb pokok tumbang. Kitorang tabahkan juga. Sampai dah kt atas sangat tu, aku dah pelik. Bunyi air pon dah tak dengar. Suspen jap...
Kitorang decide nk turun n lalu ikut laluan air. Turun punye turun pastu jumpa la satu air terjun. Rupanya kirorang tersasar ke cabang air yg lain. So, alang2 dah jumpe air tu,rehat la jap. Aku rasa tempat tu memang dah betul la tingkat ke 7. Sbb cantik jgk. Boleh la menampung 20 org skali harung.
Dah puas berehat, kitorang decide nk turun mandi lak. Mandi tempat td?? No no! tak berani wooo. Sampai bwh je tgk keadaan dah sesak. Ramai jgk org rupanya. Boleh la cuci mata. ngeh3
Menurut hazu, tingkat 7 tu tempat keras. Perkampungan bunian katanya. Siot je. Awal2 takmo gtaw. Apa kejadahnya nk g jejak kampung bunian. Tak de keje. Sesape yg nk try tracking kt sungai, p la. Penat2 leh mandi. Tp korang takleh la tgk view yg cantik2 cam kt bukit broga.
p/s: taip n3 sambil seram sejuk semacam.tah nape tah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...