Pengalaman 1st trimester..as a dad to be - SHAWAL MOHAMAD

Wednesday, July 2, 2014

Pengalaman 1st trimester..as a dad to be

cheewaaah..macam aku plk yg pregnant kan?hahaha meh sini aku nak cite sket kt korang pengalaman 1st time aku menjaga cik puan awin sepanjang baru 13 minggu usia baby kami ni.

lepas je kitorg balik dari 1st checkup kt pmc, sakit perut awin lagi menjadi2. awin memang dah ada gastrik so bila dia pregnant effect gastrik tu jd lagi teruk. bayangkan la klo gastrik bese pon dah sakit ni lagi la cmne kan.alahai ni doc sndiri yg ckp ok. bukannya aku yg memandai.

rabu 14 mei 2014 malam tu awin dah tak tahan sangat. so aku pon bawak la pegi hospital sg buloh. smpai sana dorg refer plk kt bahagian O&G. (tuk ibu-ibu mengandung). ni ha aku nk ckp kt ko. aku tunggu sampai dah tertido kt kerusi. pastu aku msg awin ckp nk masuk tdo kt dlm kete. sbb time tu nurse suh awin duk kt dalam dah.tp tanpa sbarang rawatan lg ok. kitorang sampai sane belom pkul 10 malam. bayangkan la pkul 2pagi blom ada doc yg dtg tgk wife aku ni. last skali tetiba awin dtg kt kete ajak balik. fuhhh memang sangat hampeh la servis dorang time malam mcm ni. doc yg btugas pon 2 org je. sempat mati dlu klo ade yg kronik. kecewaaaa.. last2 aku bawak pegi pmc jgk. doc kt sana pon mcam dah malas2 sbb dah lewat pagi. kul 3 kot! bg ubat tahan sket pastu blk.

esok pagi kitorg pegi hospital klang. nasib baik servis tiptop. terus dorg amek wheelchair then bawak awin masuk yellow zone. cucuk kasi masuk air jgk la sbb awin memang dah lemah sangat.

yellow zone hospital klang

then start la every week mesti ada aku EL or MC. klinik ngan hospital tu memang dah bese la.yellow zone ke, green zone ke sume dah masuk. sampai pernah amek EL seminggu blk berehat kt kg.tapi aku still keje kt kl la.haha gastrik ni klo korang tau terjadi sbb tak mkn kan? kes awin ni cmne nk mkn? asal suap je muntah. even air masak pon tak leh nk mnum. nasib baik skarang dah bleh mnum tu pon air mineral cactus je. haha demand btol baby abi ni.

siyes aku ckp kt ko cuti aku dah bleh kira je skarang ni. ntah2 dah abes kot. klo awin tu jgn cakap la. HR dia ckp cuti dia memang dah abes dah pon. lepas ni cuti tak bergaji la ye..hehe

green zone hospital klang
hanya Allah saje la yg tahu cmne kuatnya awin lalui sume ni. setiap hari badan melepekk je tak larat nk buat pape. nak makan pon tak larat. nak mnum tak boleh. terpaksa gagahkan diri pegi keje jgk. klo orang lain maybe muntah2 bese tapi still ada selera mkn macam bese. stok makanan try n error jgn ckp la. sume biskut, oat, nestum ada kt umah. sape la nk abeskan nnt tu. klo korang pompuan, berdoalah moga alahan korang tak seteruk mana dan diberikan nikmat kesihatan spanjang korang pregnant. klo korang laki, sentiasa la ada disamping wife korang. saat ni la dia sangat2 perlukan kehadiran korang. sokongan korang. kekuatan korang. sentiasa ada untuk dia ye. ^___^


oh ye. pasal makanan. ni ha aku nak cakap honestly aku dah takde idea nak masak apa dah. oleh sbb awin tak leh langsung mkn pedas skarang n alahan dgn bau masakan so tugas memasak tu aku la yg kena pikul. hehe sume resepi aku dah try. nnt klo rajin aku story ye pasal menu-menu tuk ibu mengandung tu sume ye. skarang ni antara yg bleh masuk tekak awin yg pernah aku masak bihun goreng, megi goreng, nasi goreng cina, macaroni goreng campur tuna, lauk paprik, masak kurma, kari, sayur air, lemak sayur, ayam masak kicap, ikan masak kicap, sup ayam. tapi skarang masak lemak sayur, sayur air ngn sup ayam dah tak ngam ngan perut awin. dia dah tak nak makan. so kena la pikir idea lain plk. any idea pleaseeee. hehehe sume food tu tak pedas ok. aku gantikan cili boh dgn sos prego je. so nampak merah tapi rasa masam2 manis tomato je sbnarnya. bleh jugak buat tuk jd makanan baby kitorg nnt. hehe

ok la tu. sampai ketemu lagi nanti ye.jgn takut plk nak pregnant.hehe doakan awin cepat sihat dan kuat =) 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...