Usah Ketepikan Anak Anda - SHAWAL MOHAMAD

Thursday, August 12, 2010

Usah Ketepikan Anak Anda



Salam Ramadhan...

Ini cerita dari masjid. Umumnya selalu kita melihat ramai anak2 kecil antara 6-11 tahun yg turut sama memeriahkan masjid untuk sama2 bertarawih dengan ibu bapa mereka. Bagusla begitu. Melentur buluh biarlah dari rebung.

Cuma yg menjadi persoalannya adalah apabila anak2 tadi membuat onar di belakang seolah2 satu perang palestin sedang berlaku. Siapa pula yg patut dipersalahkan??

Ulamak ada membahaskan, untuk mengawal kanak2 nakal ini, bawalah mereka solat bersama di sebelah bapa mereka. Sudah tentu dia tak kan bermain2 lg ketika jemaah lain sedang sembahyang.

Tapi situasi ni berlaku ke kt negara kita??Kurang kot..rata2 mesti akan menarik kanak2 tersebut supaya ke belakang dan yg tua akan berada di depan. Ini yg sepatutnya tak terjadi. Didiklah anak2 kita untuk selalu berada di saf paling hadapan supaya bila mereka dah besar nanti mereka akan berasa janggal berada di belakang dan akan selalu berebut2 saf paling hadapan. InsyaAllah.

Sama2 lah kita merebut ganjaran di bulan keberkatan ini dan melipat gandakan amalan seharian kita.

“Perintahkanlah anak-anak kamu untuk mentaati perintah-perintah dan menjauhi larangan-larangan. Sebab hal itu akan melepaskan mereka dari seksa neraka.” (Hadis riwayat Ibnu Jarir)

Sekian.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...